Daire Başkanlığı
İŞ SÜREÇLERİNİ BÜYÜK BİR TİTİZLİKLE YÖNETİYORUZ
Bir bütçenin hazırlanması ve ilgili birimlerce yorumlanması ancak doğru bir raporlama sistemi ile mümkün. Birimimizde dört bölüm oluşturduk: Finansal Analiz, Finansal Raporlama, Bütçe, Gider ve Ürün Yönetimi, Bölge ve Şube Raporlama. Tüm bölümlerimizin iş süreçlerini de büyük bir titizlikle yönetiyoruz. Çalışma planlarımızı düzenli ve dönemsel yapıyor, anlık ve güncel değişkenleri de takip edecek disiplinde koordine ediyoruz.
Bankacılık hassas ve riski yüksek bir sektör. Dolayısıyla yurt içinde ve yurt dışında sektörü etkileyebilecek tüm gelişmelerin yakından takip edilmesi gerekiyor. Bu noktada elbette Bütçe ve Raporlama Daire Başkanlığı’na da büyük görevler düşüyor. Bankamızda bu önemli birimin sorumluluğunu İbrahim Okan Çağlar üstleniyor.
Bütçe ve Raporlama Daire Başkanı Çağlar 1971 yılında Rize’de dünyaya gelmiş. Tüm okul hayatı Ankara’da, unutulmaz arkadaşlıklar ve anılarla geçmiş. Gazi Üniversitesi Maliye Bölümü’nü bitirdikten sonra da iş hayatına Bankamızda başlamış. İlk günden bu yana banka içindeki kurumsal yapılanmalar neticesinde Başkanlıkların ismi değişse de temelde Finansal Yönetim Genel Müdür Yardımcılığı’na bağlı birimlerde görev yapmış.
Eşi B. Ebru Çağlar’ın da daha önce uzun yıllar Bankamızda çalıştığını dile getiren İbrahim Okan Çağlar’ın üç çocuğu bulunuyor. Daire Başkanı Çağlar, ailesiyle geçirdiği zamanları çok önemsediğini ve onlarla bir arada olmaktan büyük keyif aldığını söylüyor.
‘BÜTÇE ANCAK DOĞRU BİR RAPORLAMA SİSTEMİ İLE HAZIRLANABİLİR’
Bütçe ve Raporlama Daire Başkanlığı’nın temel görev ve sorumluluklarını anlatır mısınız?
Öncelikle Bankamızda uzun yıllar çalışmış ve organizasyonel yapılanmaları yaşamış biri olarak, Başkanlığımızın isim güncellemesini çok doğru bulduğumu belirtmek isterim. Çünkü bir bütçenin hazırlanması ve ilgili birimlerce yorumlanması ancak doğru bir raporlama sistemi ile mümkün. Dolayısıyla bu iki kavram birlikte anılmalı.
Başkanlığımız; sektördeki bileşenleri ve gelişmeleri de takip ederek Bankamızın tüm çalışma birimlerinin koordinasyonunu, strateji ve hedeflerini belirleyecek raporların hazırlanmasını, takip sonrası sonuçlandırılmasını ve bütçe planlanmasını gerçekleştiriyor. Bu da hem sektörel hem de teknolojik olarak dönemin potansiyeline, hızına uygun planlama ve raporlama gerekliliğini beraberinde getiriyor.
Bu ana başlık altında sorumluluklarımızı;
- Bankamızın genel strateji ve hedeflerinin ilgili birimlerle koordineli olarak belirlenmesi, yıllık banka bütçesi, işletme gideri ve yatırım bütçesi ile stratejik planının hazırlanması,
- Bankanın sektör içindeki konumu ve mali durumu ile ilgili Yönetim Kurulumuza ve Aktif-Pasif Komitesine bilgi verilmesi, TCMB ve BDDK tarafından alınan kararlar ile makroekonomik göstergelerdeki değişikliklerin banka bilançosuna etkilerini gösteren analiz, simülasyon ve bilgi notlarının hazırlanması,
- Aktif Pasif Komitesi ve Gider Yönetimi Komitesi toplantılarının koordine edilmesi, raportörlük görevinin yürütülmesi,
- İşletme giderlerinin gelişimleriyle ilgili izleme, analiz ve raporlama çalışmaları yaparak ilgili birimler ile paylaşılması,
- Bankamızın temsil ve ağırlama, binek araçların yakıtı vb. ödeneklerin tahsisat işlemlerinin yürütülmesi,
- Bankamız ürünleri ile ilgili olarak yeni ürün girişi ve mevcut ürün parametre değişikliklerinin bankacılık sistemi ekranlarında tanımlamalarının yapılması, altyapısı tanımlanan ürünlere yönelik kârlılıkların hesaplanması ve izlenmesi, Bankamızın ürün ağacının ve ürün yaşam döngüsü süreçlerinin ilgili birimler ile koordinasyonunun sağlanması,
- Banka içerisinde raporlama sistemlerinin geliştirilmesi, süreçlerinin yönetilmesi ve güncelliğinin sağlanması şeklinde detaylandırabiliriz.
Ayrıca Bölge ve şubelerimize raporlama desteği vererek raporlama yapan arkadaşlarımızın üzerlerindeki raporlama yükünü hafifletmek için çalışmalarımız da devam ediyor.
‘HIZLI VE ÖZENLİ ÇALIŞIYORUZ’
Başarılı bir finansal yönetim ve planlama açısından bütçe ve raporlamanın önemi nedir? Başkanlık olarak her ikisini de hazırlarken özellikle nelere dikkat ediyorsunuz?
Raporlama; analiz, planlama, uygulama ve bütçe oluşturmanın ilk ve önemli adımıdır. Biraz daha açarsak; finansal planlama uzun vadeli planları, senaryo modellemeyi, yıllık bütçeleme ve tahminleri, özel raporları ve analizi kapsıyor. Analiz olmadan plan yapmak oldukça zor. Planlama, yöneticilerin ileriye bakmasını sağlayıp içinde bulunduğu şartlardaki değişimleri önceden görmelerini mümkün kılıyor. Finansal planlama ile finansal durum anlık olarak takip edilerek yapılması gerekenlere dair gerekli adımların önceden atılıp hedeflere etkin bir biçimde ilerlenmesi sağlanıyor.
Bütçe ise stratejik amaçlarımıza nasıl ulaşacağımızı belirlemek için yapılıyor. İleriye yönelik başarılı adımların atılabilmesi için bütçe planlaması elzem. Karar alma sürecine ve denetime etkilerinin yanı sıra kurumsal bir hedef oluşu da bütçeyi önemli kılıyor.
Doğru yapılan raporlama ile yönetsel kararların isabetliliği her zaman artış gösteriyor. Biz de gerekli tedbirlerin zamanında alınabilmesi, hızlı ve sağlıklı kararlar verilmesine yönelik gerekli tüm raporlamaları özenli bir şekilde yapmaya devam ediyoruz. Bankacılık sektörünü, ekonomiyi ve piyasadaki gelişmeleri günlük olarak yakından takip edip Bankamızı ilgilendiren konulara ilişkin detay çalışmaları hazırlayarak yöneticilerimizi hızlı bir şekilde bilgilendiriyoruz.
‘SEKTÖRÜ ETKİLEYECEK TÜM GELİŞMELERİ YAKINDAN TAKİP EDİYORUZ’
Olası risklerin tespiti ve etkileriyle ilgili önceden ne gibi hazırlıklar yapıyor, nasıl bir yol haritası çiziyorsunuz?
Bankacılık sektörü hassas ve genel anlamda riski yüksek bir alan. Bu sebeple global ve ulusal seviyede sektörü etkileyecek tüm gelişmeleri takip etmeye çalışıyoruz. Risk yönetimi ve pazarlama birimleriyle de etkili şekilde iletişim içerisindeyiz. İçinde bulunan durumun gereklilikleri ve ihtiyaçları doğrultusunda pozisyon alınabilmesi için ilgili iş birimleri ile gerçekleştirdiğimiz toplantıların sonucunu raporlarımıza da yansıtarak Bankamız açısından sürecin etkin bir şekilde yönetilmesine destek vermeye çalışıyoruz.
‘RAPORLAMALARIN BANKAMIZIN BİLANÇO VERİLERİYLE UYUMLU OLMASI GEREKİYOR’
Çalışmaların takibi ve kontrolünü nasıl bir sistem içinde yürütüyorsunuz?
Yaptığımız raporlamaların ağırlıklı olarak üst yönetimimize sunulmasının yanı sıra kurumsal açıklamalarda da kullanılıyor olması sebebiyle kontrol bizim için çok büyük önem teşkil ediyor.
Birimimizde dört bölüm oluşturduk: Finansal Analiz, Finansal Raporlama, Bütçe, Gider ve Ürün Yönetimi, Bölge ve Şube Raporlama. Tüm bu bölümlerimizin iş süreçlerini de büyük bir titizlikle yönetiyoruz. Diğer yandan teknolojiyi de raporlarımızın ihtiyaç duyacağı şekilde Başkanlığımıza uyarlayabilmek için gerekli birimlerle sürekli iletişim hâlindeyiz ve çeşitli başlıklara ait veriler oluşturuyoruz. Çalışma planlarımızı düzenli ve dönemsel yapıyor, anlık ve güncel değişkenleri de takip edecek disiplinde koordine ediyoruz. Birimimizdeki iş süreçlerini de bu ihtiyaçlara göre düzenliyoruz.
En önemli noktalardan birisi de Başkanlığımızca yapılan raporlamaların mutlaka Bankamızın bilanço verileri ile uyumlu olması gerekliliği. Raporlamalarda herhangi hatalı bir işlemde uyarı verecek şekilde çeşitli kontrol noktalarımız bulunuyor. Yapılan çalışmalar mutlaka ikinci ve üçüncü kişiler tarafından da kontrol ediliyor.
‘ÇALIŞMALARIN ZAMANINDA, HATASIZ VE HIZLI YAPILMASI ÖNCELİĞİMİZ’
Bütçe hazırlama ve raporlama iyi bir matematik zekâsı kadar güçlü analitik değerlendirme yeteneği de gerektiriyor. Çalışanlarınızda başka hangi özellikleri arıyor, ekibiniz içinde uyum ve dinamizmi nasıl sağlıyorsunuz?
Ekip arkadaşlarımızı, teknolojik becerileri ve yatkınlıkları ile birimimizdeki süreli işleri de göz önüne alarak, bir noktada kişisel özelliklerini de gözden geçirerek belirliyoruz.
Raporlamanın merkezileşmesi kapsamında yeni çağın teknolojisine ilgili, bilgisayar becerileri gelişmiş/geliştirilmeye yatkın, sistematik düşünebilen, analiz yeteneği kuvvetli ve karar alma becerisine sahip ekip arkadaşları tercih ediyoruz. Teknik bir Başkanlık olmamız sebebi ile yeni başlayan çalışma arkadaşlarımızı ilk günden itibaren yoğun bir eğitimden geçiriyoruz.
Birimimizce oluşturulan çalışmaların genellikle acil olması sebebi ile çalışmaların zamanında ve hatasız yapılması kadar hızlı bir şekilde yapılması da önceliğimiz. Bu nedenle stres yönetimi de işimizin önemli bir parçası hâline geliyor.
Başkanlığımızda uzun zamandır birlikte çalıştığımız uyumlu, işine hâkim Bölüm Yöneticilerimiz bulunuyor ve çalışma arkadaşlarının eğitimini, gerektiğinde kendileri sağlamak üzere yakından takip ediyorlar. Bu fırsatla birimimizdeki tüm iş süreçlerindeki ekip arkadaşlarıma, işimizin tabiatı gereği esnek olan çalışma saatlerine uyum konusunda gösterdikleri gayretten dolayı teşekkür ediyorum.
‘SÜREKLİ GÜNCELLENEN BİR DİSİPLİNİN İÇİNDE YER ALIYORUZ’
2023 yılı Başkanlığınız açısından nasıl geçti? Önümüzdeki yıl için hedeflerinizi öğrenebilir miyiz?
İşimizin yapısı gereği ülkemizin ekonomik faaliyetlerinin finansmanı yönünde alınacak kararlar için sürekli güncellenen bir disiplinin içinde yer alıyoruz. Bölge ve Şube Raporlama Bölümümüzü de hayata geçirdik. Önümüzdeki yılda da çalışmalarımızı ve bireysel özelliklerimizi işimizin ihtiyaçlarına göre geliştirmeye, tüm iş birimleri ile yakın iş birliği içerisinde olmaya ve Başkanlığımızda iş arkadaşlarımızın da ihtiyaçlarını göz önüne alarak yapılanmalarımıza devam edeceğiz.